Asztalosszerkezetek

Asztalosszerkezetek

Bekerülhet a szíjács a bútorba?

- egy régi asztalos dogmáról

2022. május 29. - faktura

 

tömörfa bútorok

Van egy régi asztalos szabály (dogma?) ami szerint szíjácsot nem építünk be. Bár a napjainkban készülő bútorok között egyre kevesebb, ami fából készül, soha nem késő tisztába tenni egy-egy ilyen kérdést. (Ami nem is egy egyszerű választás az igen-nem, a jó és a rossz között.)

Korábban sem volt egyértelmű, hogy ki kell-e ejteni a geszten kívüli farészt. Erre utal például az, hogy a dió rönköt a régi mesterek is gyakran kéregben tartották egy évig, mielőtt felfűrészeltették. És ennek épp az volt az oka, hogy ez alatt az idő alatt a szíjács színe valamennyire hozzábarnult a fatest belső részéhez. Nem csinálták volna ezt, ha nem akarták volna felhasználni.

A posztban elmondom, hogy

  • Mi a különbség a szíjács és a geszt között,
  • mi indokolhatja a szíjács kihagyását,
  • mi szól a mellett, hogy mégiscsak felhasználjuk,
  • és hogy melyik az a hazai fafajta, aminek mindenképpen csak a gesztjét építhetjük be.

Szíjács és geszt

Nagyon röviden, csak a legszükségesebbekre kitérve összefoglalom, mi a szíjács és a geszt. (Hátha olyan is olvassa, aki nagyon új ezen a terepen.)
Az élő fában a tápanyagok szállítását a külső évgyűrűk végzik. A fatest belső, a bélhez közelebb eső évgyűrűiben a sejtek bizonyos fáknál elhalnak. Itt a sejtfalakba, és néha a sejtüregekbe is úgynevezett gesztesítő anyagok rakódnak. Ez a belső része a fának a geszt. Legtöbbször alacsonyabb nedvességtartalmú, tömörebb, néha sötétebb színű, mint a kéreghez közeli külső évgyűrűk által alkotott szíjács. Fafajtól, termőhelytől függően a rönk keresztmetszetének belső 1/3-ától a 4/5 -éig terjedhet.

színes geszt, akác

Szíjács és geszt akácfánál;
Kép forrása:  Pixnio, Bicanski

A geszt fajtái

A geszt-szíjács viszony szempontjából több különböző csoportokba tartoznak a fák. Van, amelyik fafaj nem tartalmaz gesztet, van, amelyik tartalmaz, de színben nem tér el a szíjácstól, és van természetesen olyan, ahol a geszt jól látható, sötét. E szerint egy alapvető csoportosítás:

  • Színes gesztű fák – gesztfák (tölgy, dió, cseresznye, erdei fenyő, vörösfenyő). Jól látható, sötét gesztje van a fának.
  • Érettfák - geszttel rendelkező, de színben egységes fák (mezei juhar, bükk, hárs, lucfenyő). Ezeknél is alacsonyabb nedvességtartalmú a belső rész, tömörebb, de a gesztesedés nem olyan mértékű, mint az előző csoportba tartozó fáknál. A geszt a színe alapján nem különíthető el szabad szemmel a szíjácstól.
  • Szíjácsfák – a fatörzs belső évgyűrűi is részt vesznek a nedvkeringésben, nem halnak el a sejtek, így nem alakul ki geszt (hegyi juhar, korai juhar, éger).

A szíjács és a geszt tulajdonságainak a különbségével tisztában kell lennünk, amikor anyagot válogatunk egy bútor alkatrészeihez. A szíjács anyaga puhább, könnyebb, valamivel erősebben zsugorodik a száradáskor. Kevésbé tömör, könnyebben hajlítható. A különböző zsugorodási mérték miatt ragasztáshoz úgy kell forgatnunk (például egy asztallapnál) az anyagokat, hogy szíjácsot szíjácshoz, gesztet geszthez illesszünk. A geszt nem csak színesebb, de legtöbbször a fa rajzolata is erőteljesebb, látványosabb ezen a részen.

Ami indokolhatja a szíjács kiejtését

  1. A szíjács alacsonyabb szilárdsága
  2. Esztétikai és design megfontolások (szín, rajzolat miatt)
  3. Egyes farontó bogarak, az utálatos kopogóbogár például, szívesebben költöznek a szíjácsba.

És mi indokolja a felhasználását?

Én gyakran építettem be a bútorokba a dió, a szil, vagy a cseresznyefa világosabb részeit. Néha magabiztosan, néha kicsit vívódva. Aztán néhány szíjácstagadó kolléga kategorikus véleménye arra sarkallt, hogy érveket keressek pro és kontra. (Ezért is íródik ez a poszt.)
A fenti három pontot alapul véve leírom,miért alakult ki az a véleményem, hogy


a szíjácsra is használható bútoranyagként tekinthetünk.

Elismerve az előnyös, és figyelembe véve a hátrányos tulajdonságait.

fa bútor

Szíjács felhasználása cseresznyefa bútor frontfelületénél;
Kép forrása: Faktúra Bútor

Szilárdság, keménység (1.)

Ha felidézem, milyen fafatákból készítettem már bútort, eszembe jutnak azok az égerfából, vagy erdei (borovi) fenyőből készített tárgyak, amelyek évtizedek óta megbízhatóan szolgálják a gazdáikat. És nem hiszem, hogy akár az éger, akár az erdei fenyő keményebb, tömörebb anyag lenne, mint mondjuk a dió vagy a cseresznyefa szíjácsa. Másképp mondva: bármelyik lombosfa szíjácsa szilárdabb, mint a bútorkészítéshez szintén felhasznált lágylombos vagy fenyőfák anyaga.

És ha a műhelyemen kívülre nézek, akkor nem sokáig kell kutakodnom, hogy lucfenyőből készített bútort, ajtót, ablakot találjak. A lucfenyőnél pedig még a legpuhányabb lombosfa is tömörebb szíjácsot növeszt.

Próbáltam adatokat keresni arra, hogy milyen mértékbrn tér el a szíjács szilárdsága a gesztétől. Nem igazán találtam, sem a polcomon lévő szakkönyvekben, sem az interneten. Láttam viszont olyan tanulmányokat, amik éppen azt állítják, hogy valójában nincs lényeges eltérés a két farész mechanikai tulajdonságai, között. (Az akác, a mamutfenyő és a vörös cédrus kivételével, de azok amúgy sem jelentős bútorfák nálunk.) Püff… mégegy évszázados hiedelem megy a süllyesztőbe… Részletes hivatkozások a poszt végén, az „A” keretes anyagban.

Design, esztétika (2.)

De gustibus non est disputandum – sok közhelyet utálok, és ezt különösképpen. De erre az esetre mégis igaz. A tervező szándéka, a bútor rendeltetése, és ezek mellett még nagyjából végtelen számú tényező van, ami meghatározza, milyen színeket és rajzolatot akarunk látni. És a tervezői eszköztárban ott van az is, hogy kontrasztos, csíkos, vagy foltokban más-más színű felületeket alkalmazzunk.
Annyit még érdemes elmondani itt, hogy az erős kontraszt a szíjács és a geszt között általában nem tart sokáig. A frissen gyalult-csiszolt felületen még nagyon erősek lehetnek a színeltérések, de a fény és a levegőben levő oxigén hatására a világos szíjácsrészek már néhány hét után elkezdenek érni. Az árnyalatuk közelít a gesztéhez, kevésbé lesz erős az eltérés.

 tömörfa bútor


Gomba- és rovarkárosítók (3.)

Ha valahol, itt biztosan igaza van azoknak, akik azt mondják, a szíjács kevésbé ellenálló. Nem kell hozzá sem egyetem, sem túl sok gyakorlat, hogy észrevegyük: a gombák által okozott változások (elszíneződés, rosszabb esetben korhadás) mindig a szíjácsban jelennek meg először, sokszor át sem terjednek a gesztes részekre. Ugyanez igaz a fában lakó és az azt fogyasztó rovarokra is.
DE.
A gombakárosítók 20 %-os fanedvesség alatt nem élnek meg a fában. A házak belső tereiben, ahol a bútorok laknak, a fanedvesség 6-8 százalékra áll be, és még a szabadban, de fedél alatt tartott fában sem több 16-18 %-nál.
Vagyis ahhoz, hogy a bútorunk korhadni tudjon, rendszeresen locsolni kellene.
A rovarokra sajnos ez nem igaz, azok egy része pont ott érzi jól magát, ahol mi lakunk a bútorainkkal. De ha egy fedél alatt él velünk mondjuk a már említett kopogóbogár, akkor nem sokat segít rajtunk, hogy nincs szíjács a lakásban. Ha a bogár nem talál a cseresznyefa asztalban neki tetsző szíjácsot, akkor bele fog költözni az ablakba, a parkettába, a képkeretbe, a födémgerendába, a kárpitos bútorok fa részébe. Nem az ellene a megoldás, hogy csak gesztfát teszünk a bútorba, hanem a teljes kiirtás.
(Sajátos védekezés a farontó bogarak ellen, amit a napjainkban gombamód szaporodó társasházaknál látok: éhen halasztják őket. Műanyag az ajtó, az ablak, a bútor, de még a padló is. A szerencsétlen sorsú bogaraknak már csak a múzeumok maradnak.)

Tölgy szíjács: soha

A tölgyfa szíjácsát viszont szigorúan le kell vágni az anyagokról, akármilyen célra is akarjuk felhasználni. Nem tudom, milyen gomba okozza és hogyan csinálja, de a tapasztalataim szerint a régi tölgy anyagok szíjácsa hosszú idő alatt - bármilyen környezetben is van - fehéren lekorhad. Ha valaki tud erről többet, vagy azt tudja, hogy tévedek, kommentelje ide a poszt alá.
Nemrég ugyanezt olvastam a vörösfenyő szíjácsáról is, de arról nincs saját tapasztalatom. Illetve annyi, hogy 2015. óta van nálunk a házban három fiók előlap szíjácsos vörösfenyőből, és láthatóan jól érzik magukat.

A válasz

Igen, eljutottunk a pontig, ahol

 felelni kell a kérdésre:
beépítsük-e a szíjácsot a bútorokba, vagy ne.

A rövid válaszom:

az attól függ…


A tölgy szíjácsát soha ne használjuk fel, más esetekben pedig az eddig leírtak (és a gazdasági adottságok alapján) döntsünk. Én gyakran beválogatom. Hazai diónál szinte mindig, a fekete diónál néha. A cseresznyefának (ahogy a fekete diónak is) viszonylag keskeny a szíjácsa, színben sem sokat tesz hozzá a bútorhoz – általában kiejtem. De kicsit feljebb van egy kép egy íróasztalról, ahol jónak láttam szimmetrikusan beforgatni a fiókok előlapjába a cseresznye világos, bélsugarakkal szépen tükrözött részeit.
Olyan asztalossal viszont még nem találkoztam, aki a selymes fényű, hófehér hegyi juharról azt mondta volna, nem alkalmas bútorfának – pedig szíjácsfa. Az is elég erős kérdés, hogy a rendkívül drágán megvásárolt hazai dió deszkák-pallók kétharmadát tűzre akarjuk-e dobni. Vagy hogyan járunk el, ha mezei juharral dolgozunk, aminek van ugyan gesztje, de nem látszik?
Úgyhogy

ki-ki hozza meg a maga döntését

a funkció, a design, az anyagiak és a saját ismeretei alapján. Aki ezek után is tanácstalan, az pedig olvassa el még egyszer ezt a posztot.

Kiegészítések:

A

Két tanulmány
A.1.
A Ljubljanai Egyetemen készült egy tanulmány, ami háromféle tölgynél hasonlította össze a szíjács és a geszt szilárdsági adatait és a keménységét. A mérések cáfolták azt a várakozást, hogy jelentős eltérés lenne a szíjács rovására. Az egyes tölgy fajták között nagyobbak voltak a különbségek, mint az egyes fajtákon belül a szíjács és a geszt értékei között.
Elolvasható, letölthető IDE KATTINTVA.

A.2. A másik – hát, nem mai – anyag velem egyidős, ráadásul egy még régebbi, 1936-os rövid ismeretterjesztő írás alapján készült. Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma adta ki, a Wicsonsin Egyetemmel együttműködve. Ebben is az olvasható, hogy a legtöbb fafajnál nincs számottevő különbség a szíjács és a geszt szilárdsági értékei között. Néhány fánál, ahol a magas a sejtekbe beépülő extrakt-anyagok mennyisége  – ilyen az akác is – viszont sűrűbb és szilárdabb a színes geszt.
Letölthető IDE KATTINTVA

 

B

Régen minden jobb volt
Csodálattal nézzük a 19-20. század fordulójáról származó (ónémet) diófa bútorokat. Ezek túlnyomó többsége egyöntetű „antik barnára” pácolt. Ennek két oka is van.
Egyrészt az alapanyagul használt diófa színében és rajzolatában is olyan változatosságot mutatna, amit el kellett fedni, különben zavarná a klasszikus tagolásokat, profilozásokat. Egyszerűen túl sok lenne, nem érvényesülnének a bútorokon lévő ornamentális elemek.
Másrészt – bizony bizony – azt is elfedi a pác, hogy gyakran felhasználták szíjácsot, nem is csak a rejtett alkatrészekhez. A diófa 150 éve is drága kincs volt, ha nem is annyira, mint 2022-ben.
Azt sem árt tudni ezekről a bútorokról, bár nem tartozik szorosan a témához, hogy a díszítő elemek, faragott rátétek gyakran hársfából készültek, amiket szintén a bútor egyéb részeihez kellett pácolni. Ezeket katalógusokból tudták megrendelni az asztalosok. Ezért van, hogy az ország különböző részein készült bútorok is nagyon hasonló ornamentikával vannak dekorálva.

 C

Néhány hasznos link
a fentebb emlegetett farontó rovarokról:
Kopogóbogár
Műtárgyvédelem

 

 És végül néhány kép:

diófa szék

fa könyvespolc

 

 

 

fa szék ülőlap


 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szerkezet.blog.hu/api/trackback/id/tr2717776484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása